ANALYS: Vissa lyfter, andra inte

Juni 2010, B2B Marketing

Vulkanaskan från Island har lett både till stora ekonomiska konsekvenser och spännande möjligheter för varumärken i båda ändar av B2B-spektrumet, upptäcker Claire Weeks

När Eyjafjallajökull fick sitt vulkanutbrott i april var det få som förutsåg att det efterföljande resekaoset skulle bli lika komplicerat som vulkanens namn. Men flera veckor efter att den första askan drev in över norra Europa blir flyg fortfarande inställda och tidningsrubrikerna peppras med nyheter om flygbolag som drabbas av stora vinstförluster.

Medan kvällspressen matades med historier om besvikna semesterfirare, strandade kändisar och förstörda bröllopsfester, fick utbrottet också allvarligare – men mindre uppmärksammade – konsekvenser för affärsresenärer. Inställda konferenser och möten, för att inte tala om resekostnader som inte ersätts, kommer att öka de hittills beräknade kostnaderna på över 2,15 miljarder pund för europeiska företag.

För vissa företag har krisen fått svåra konsekvenser – men för andra har den inneburit möjligheter. Flygbolag som profilerar sig mot affärsresenärer hade det redan innan tufft på grund av konjunkturnedgången, kraftigt ökade bränslekostnader och strejker. De blev förstås inte särskilt glada över molnet som la sig över deras företagsimage. Samtidigt kan andra B2B-företag sägas ha berörts av ”Guds hand” i och med att webbkonferenser och virtuella events ökat markant efter händelsen.

(...)

En ljuspunkt

Mindre känt i allt det här är att en helt annan B2B-sektor har tjänat bra på askmolnet. Sedan vulkanutbrottet har On24 fått 30 procent fler europeiska deltagare på sina virtuella event. Företag för virtuellt arbete och virtuella möten har också rapporterat kraftiga ökningar för användningen av sina tjänster. I ett pressmeddelande från den 20 april rapporterar Citrix Online en ”betydande ökning” av affärskunder som infört system för onlinesamarbete. Andrew Millard, chef för marknadsföring och e-handel, uppskattar ökningen direkt efter askmolnet till ”en fördubbling". När historien plockades upp av bland andra Bloomberg och Irish Times, ökade intresset för företagssektorn ännu mer.

Inte för att Citrix Online är främmande för att dra nytta av positiv publicitet från liknande (men mindre dramatiska) situationer. När vintern höll landet i ett järngrepp tidigare i år genomförde Citrix, tillsammans med YouGov, snabbt en enkät bland högre befattningshavare för att belysa det faktum att många var oförberedda på snön. Svaren kastades in i ett pressmeddelande där budskapet ”Vi kan hjälpa till” kunde vävas in. Också under t-banestrejkerna i London förra sommaren publicerade de snabbt ett pressmeddelande med rubriken ”Strejken orsakar 5,2 miljoner bortslösade timmar”.

”I dessa lägen blir våra produkter mer relevanta. Vi vill inte framstå som några som tjänar på andras olyckor, men det är ett viktigt tillfälle för oss att tala om för företagen att det finns alternativ”, säger Millard.

Ungefär samma historia berättar man på konferenssamtalsföretaget Powwownow. De rapporterade en ökning på 30 procent av registrerade användare under de första fyra dagarna efter Eyjafjallajökuls utbrott (och 60 procent under köldperioden). När vulkanutbrottet inträffade skickade Powwownow snabbt ut e-post till sina 40,000 registrerade användare i England och övriga Europa. De använde också tre Twitter-feeds för att tala om att de var ett alternativ till möten öga-mot-öga och de såg över sin Google-strategi för att se till att de hamnade överst på söklistor.

För Andy Pearce, Powwownows VD, är den typen av aktiviteter bara en del av företagets övergripande mål att etablera varumärket som ett alternativ till flygresor. Det var kanske också deras senaste kupp i det pågående ”kriget” mellan Powwownow, British Airways och Flybe. Tidigare under året, när flygbolagen sjösatte en annonskampanj som hävdade att ”konferenssamtal vinner inga affärer”, svarade Powwownow med en ”vandaliserad” version av annonsen.

”Vi kände att [flygbolagen] var socialt oansvariga, därför började vi kriga mot dem. Vi fortsätter gärna och trycker på ganska hårt”, säger Pearce, och tillägger att inför kommande strejker på British Airways har de ”kampanjer som ska köras”.

Flybe fick tillfälle att yttra sig men Hobday avböjde att kommentera.

Force majeure

”Folk kommer självklart inte att sluta flyga på grund av vad som har hänt”, säger Pearce, ”men jag tror att folk till slut kanske tänker efter två gånger innan de gör det, eftersom ingen vill fastna någonstans på grund av en strejk eller liknande.”

Pearce går vidare med att ge flygbolagen lite PR-råd: ”Det var en svår situation för dem. Men jag tror att de kunde ha satt mer press på regeringen om de hade varit helt säkra på att det var säkert att flyga, vilket [i sin tur] kunde ha lett till mer positiv PR.

”Jag vet att det handlar om force majeure – men ingen har en manual om hur man hanterar force majeure-händelser som innebär att planen inte kan lyfta.”

Med tanke på att det är nästan givet att Eyjafjallajökull får fler utbrott och att det kan utlösa ett ännu större utbrott i närbelägna Katla-bergen, kan Pearce ha identifierat ett gapande hål i landskapet för kriskommunikation.