Powwownow köper Yuuguu

Juli 2010, Yahoo! NEWS

Powwownow meddelar att de idag har blivit majoritetsägare i Liverpoolbaserade företaget Yuuguu. Därmed förenas två av Storbritanniens främsta varumärken inom kommunikation.

Yuuguu startades 2007 av entreprenören Anish Kapoor och är Storbritanniens ledande och en av världens snabbast växande gratistjänst för webbkonferenser. Köpet innebär att Powwownow, Europas snabbast växande företag för konferenssamtalstjänster, ytterligare har förstärkt sin ställning som röst- och videokonferenslösning för små och medelstora företag i Storbritannien, Europa och övriga världen.

"Idag är en historisk dag för Powwownow, Yuuguu och de företag som vi tjänar med våra gratis röstkonferenstjänster,” säger Andy Pearce, VD för Powwownow. ”Vi vill ge alla företag möjlighet att samarbeta gratis, oavsett företagets storlek. Tillsammans med Yuuguu-teamet förbättrar vi vårt tjänsteutbud och erbjuder något som är vida överlägset våra mycket dyra konkurrenter.”

”Idag är början på en spännande, ny era," säger Anish Kapoor på Yuuguu. ”Vi vill arbeta med Powwownow för att skapa marknadens bästa mjukvara för webbaserat samarbete. Med början idag kan våra kunder dra fördel av Powwownows gratis konferenssamtalstjänster, gratis inspelning och många andra gratisfunktioner. Powwownows egna Englandsbaserad kundtjänst kommer nu att tjäna våra kunder också.”

Powwownow betalade en okänd summa för 70 procent av aktierna i Yuuguu.

Om Powwownow
Powwownow grundades 2004 och erbjuder billiga konferenssamtal med devisen ”Ingen förbokning, inga fakturor, inget krångel.” (Kunden behöver inte boka konferensrum och får inga fakturor från Powwownow. Kostnaden för ett 0844-samtal läggs bara till på den vanliga telefonräkningen.) Omsättningen för 2010 förväntas nå 8 miljoner pund. Företaget är verksamt i 15 länder, inklusive USA och alla viktiga europeiska marknader. Powwownow har 41 anställda och är baserat i Richmond i London.

Om Yuuguu
Yuuguu (efter det japanska ordet för fusion) grundades 2007 av entreprenörerna Anish Kapoor och Philip Hemsted som tröttnade på att samarbeta på distans utan att kunna se och dela varandras datorskärmar i realtid. Företaget är baserat i Liverpool och finansierades av bland andra Rising Stars och Liverpool Seed Fund.