TelefonkonferensWebbkonferenser
SWE
 
 
Conference Calls

Powwownow tar till humor för ett torrt ämne

Oktober 2008, UTALK Marketing

article_image
Visa artikeln
Powwownow är ett litet företag med en stor ambition. Enkelt uttryckt ville de ”Göra Powwownow till det mest kända telefonkonferensmärket”. Det är bara det att konferenssamtal inte är den intressantaste eller lättaste tjänsten att marknadsföra.

Powwownow använde en marknadsstrategi som ökade trafiken till deras webbplats med 100 procent på bara två månader.

Hur lyckades Powwownow göra lite trista konferenssamtal till en rolig, interaktiv kampanj?

Powwownow erbjuder konferenssamtalstjänster till kraftigt reducerade priser – i själva verket är de gratis.

De erbjuder konferenssamtalstjänster utan bokning, utan räkningar, utan krångel (kunden behöver inte förboka konferensrum och får inga räkningar från Powwownow. Kostnaden för ett 0870-samtal in till konferensen läggs på den normala telefonräkningen). Användare betalar bara nationell samtalstaxa (7 pence per minut).

Ett en timme långt konferenssamtal med sex deltagare kostar £74.40 mindre med Powwownow (BT Meetme: £79.20 / Powwownow: £4.80). Så det är inte konstigt att Powwownow har blivit populärt bland små och medelstora företag.

Powwownow grundades 2004, omsättningen för 2008 förväntas nå 5 miljoner pund. Företaget opererar i 12 länder i USA och Europa. Powwownow har 25 anställda och är baserat i Richmond, Surrey (Storbritannien).

Kampanjens mål:
•    Öka medvetenheten
•    Använda humor på ett torrt ämne
•    Öka användning och besök till webbplatsen

Kampanjen: Powwownow outsourcade marknadsföringen till mediabyrån more2 som satsade på tre olika marknadsföringsverktyg: brand to hand-aktivitet, marknadsundersökningar och en radiokampanj.

Det första elementet; brand to hand, utfördes på sju större pendlarstationer i London; bland annat Liverpool Street, Waterloo och Victoria. Brand to hand-aktiviteten bestod av utdelning av 100 000 exemplar av deras nya unika, vattentäta gratis hands-free kit som inte krävde batterier och var Bluetooth-kompatibel.

Det var här humorn kom in. Hands-free-utrustningen bestod i själva verket av stora gummiband som skulle sättas runt huvudet för att hålla mobilen på plats! Ett komiskt grepp för en gratisprodukt som skojade med kunden samtidigt som den skapade en grund för kontorsdiskussioner.

Powwownow genomförde flera marknadsundersökningar och sedan skrevs en radiokampanj för att hitta ny publik. För att göra den rolig bestämde de sig för att avslöja de intressanta, och aningen förvånande, saker folk ibland ägnar sig åt på möten. Resultaten var roliga och chockerande och Powwownow kom snabbt fram till att möten aldrig ska genomföras öga-mot-öga! Även radioannonserna varnade för riskerna med affärsmöten.
Annonserna placerades strategiskt för att nå kontorsarbetare på väg till och från arbetet. En annan undersökning visade skamliga fakta om hur brittiska affärsmän uppför sig under telefonkonferenser.

PR-direktör Louise Rowland sa: ”Vårt tredelade grepp har gett bra uppmärksamhet och ökat mängden unika besökare till webbplatsen med kring 120 procent över kampanjperioden. Kampanjen stämde också bra överens med Powwownows lite respektlösa personlighet!”

Resultaten: Sedan kampanjen har Powwownow vuxit 15 procent, vilket har ökat månadsvinsten med drygt 10 procent. Besökare till Powwownows webbplats har ökat med över 120 procent, från cirka 750 till 1650 besökare, sedan kampanjen. Omsättningen för 2008 förväntas överstiga 5 miljoner pund.

Powwownows grundare och VD Andrew Pearce säger: ”Vi ser en högre genomsnittlig ökning än våra planerade 100 procent förra året.”
Powwownow fick feedback från glada och roade människor: ”Ha ha, väldigt roligt. Jag gillade hands- free-skämtet i morse. Jag såg en kvinna som slet åt sig tre stycken, i tron att hon gjorde en jätteaffär. Jag måste erkänna att ni lurade mig också. Jag skickade det vidare till min chef. Tack för ett gott skratt.”

    Share/Bookmark Share this page

    Mer Press