IT-företag har grön ”wow”-faktor

November 2008, GreenWise Weekly Business News

IT-industrin måste fortfarande förbättra sina ”gröna meriter” men efterfrågan på IT-lösningar som sänker företagens koldioxidutsläpp ökar hela tiden och engelska företaget Powwownow rider framgångsrikt på den trendvågen.

Powwownow grundades 2004 med ett enda erbjudande till företagskunder: billiga konferenssamtalstjänster utan krav på förbokning eller fakturering. I början använde kunderna Powwownow för dess användarvänliga och kostnadseffektiva IT-tjänst men idag vinner företaget också allt fler kunder som vill minska sina koldioxidavtryck.

”Vi ser att kunderna vill spara pengar genom att dra in på affärsresor men de vill också använda affärsmetoder som hjälper till att minska företagets koldioxidavtryck”, säger Andrew Pearce, joint-VD, Powwownow.

Powwownow, som idag opererar i 12 länder i Europa och i USA, räknar bland sina engelska kunder The Council for the Blind, Court Service, Friends of the Earth, Imperial College och Keystone Law.

Företaget är baserat i Richmond i Surrey (England), omsätter idag 5 miljoner pund och har 25 anställda. Powwownow tilltalar framför allt små och medelstora företag som inte kräver separata fakturor eller skrivna avtal, eftersom varje konferensdeltagare bara betalar 4,3 pence/min för sitt eget samtal – samma kostnad som för ett nationellt samtal.

Powwownow har precis lanserat en ny webbkonferenstjänst, Showtime, för delning och presentation av filer via webben för en eller flera deltagare och därigenom kan deras kunder ytterligare sänka sina kostnader för affärsresor, enligt Pearce. ”Vår nya webbkonferenstjänst är en stor framgång eftersom företag nu kan dela filer och presentera data säkert under konferenssamtal och utan att lämna kontoret”, säger Pearce, och tillägger att besök till webbplatsen har ökat med 120 procent och försäljningen med 15 procent det senaste kvartalet.

En nöjd kund är Keystone Law, en advokatbyrå med ett nätverk av jurister över hela Storbritannien. De ville ha en konferenstjänst som tillät deras jurister att kommunicera med andra team och med klienter i Storbritannien och utomlands.

”Vi använder oss av flera avgörande teknologier för att våra team ska kunna fokusera på att leverera bra juridisk rådgivning – Powwownow är en av dem. Med Powwownow får vi och våra klienter ett ekonomiskt alternativ samtidigt som vi sparar tid på resor och gör nytta för miljön”,  säger James Knight, chefspartner på Keystone Law.

Knight tillägger: ”Vi kommer omedelbart att dra nytta av Showtime eftersom våra team kan dela filer med varandra. Det blir särskilt användbart för att diskutera komplexa frågor med utlandsbaserade klienter.”

Mot bakgrund av att 50 000 små och medelstora företag är intresserade av röstkonferenser och att en färsk undersökning från ”Recycling Waste and Management” visar att drygt tre fjärdedelar av företagen planerar att sänka sina koldioxidutsläpp, räknar man på Powwownow med att öka sin kundbas framöver.

Men, i likhet med resten av IT-industrin, har Powwownow fortfarande en bit kvar att gå för att förbättra sin egen ”gröna meritlista”. Företaget har ännu inte tagit fram siffror på hur mycket deras konferenstjänster kan sänka ett kundföretags koldioxidavtryck. De måste också granska sin egen miljöpåverkan.

Men det är ett litet företag som säger att de tar sitt miljöansvar på allvar. De har en effektiv återvinningspolitik inom företaget och de använder hybridbilar.

”Vi är ett litet företag och försöker vara så miljövänliga som möjligt. Vi kommer också att mäta våra egna koldioxavtryck”, säger Pearce.